Sunday, August 13, 2006
TOLONG HENTIKAN!
Oleh: alBanna jr

Beberapa hari yang lalu ramai di kalangan kita termasuk saya telah menerima sms yang menyatakan kes Lina Joy telah diputuskan oleh mahkamah dan kemenangan berpihak kepadanya. Lantaran daripada keputusan itu IFC ditubuhkan.

Semalam dan hari ini saya masih lagi menerima sms yang sama.

Saya telah menanyakan sama ada benar atau tidak berita ini kepada mereka yang selayaknya serta melayari beberapa website dan blog untuk mengetahui perkembanagan yang sebenarnya. Walaupun telah banyak kenyataan yang menyanggah khabar jahat tersebut, ingin saya nyatakan sekali lagi di sini bahawa:

BERITA TERSEBUT PALSU

Keputusan telah ditangguhkan ke satu tarikh yang belum ditetapkan. Berita seumpama ini mungkin merupakan perang saraf yang dilakukan oleh kumpulan penentang Islam dengan niat untuk melemahkan umat Islam sebelum keputusan sebenar keluar.

Sila dapatkan maklumat yang tepat di:

http://www.myislamnetwork.net
http://www.harakahdaily.net
http://www.abim.org.my
http://www.terasmelayu.net
 
posted by pemudaPASjb at 12:27 AM | Permalink | 1 comments
Friday, August 11, 2006
10 Wasiat alImam asSyaheed Hasan alBanna


  1. Dirkanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.
  2. Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.
  3. Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus_hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.
  4. Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.
  5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
  6. Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.
  7. Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.
  8. Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.
  9. Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan da'wah kita aialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.
  10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.
 
posted by pemudaPASjb at 10:27 AM | Permalink | 0 comments
Wednesday, August 09, 2006
SJER atau Sajer - Sajer?

Oleh: Ibnu Ahmad
Khazanah Nasional Bhd pada ketika dan saat ini sedang dalam proses menyiapkan pelan induk Wilayah Ekonomi Johor Selatan (SJER) yang dijangka siap sebelum hujung tahun ini.

Menurut Datuk Azman Mokhtar selaku Pengarah Urusannya, projek tersebut akan menjana serta merancakkan lagi kegiatan ekonomi, sosial dan keupayaan bukan sahaja bagi negeri Johor bahkan seluruh Malaysia. Sebuah wilayah metropolitan bertaraf antarabangsa sehebat Hong Kong dan Shenzen di China menjadi matlamat.

Nampaknya bukan main grand lagi projeknya. Tapi secara peribadi , saya yang merupakan salah seorang di antara ribuan komuniti yang menetap di Johor Bahru ingin mempersoalkan..Sungguh ke bagai dikata?

Saya bukan mereka yang bencikan kemajuan. Tetapi persoalan yang dilontarkan adalah berdasarkan kepada projek - projek pembangunan di sekitar Johor Bahru yang tak menjadi. Sesetengahnya pula 'hidup segan, mati tak mahu'. Kenapa? Tak percaya? Lapang-lapangkanlah masa anda di bawah ini untuk memahami apa yang saya maksudkan:


Danga City Mall (dahulunya dikenali sebagai Plaza Best World) sekarang sedang dalam kerja - kerja menghidupkan kembali pusat membeli belah ini setelah hanya lebih kurang dua tahun beroperasi. Suasana perniagaannya pun pada ketika itu seakan-akan menunjukkan yang ia akan gulung tikar tak lama lagi dan ternyata ianya tepat!! Tidak banyak lot kedai yang dibuka walaupun telah disediakan berpuluh-puluh lot kedai. Saya hanya berkesempatan sekali sahaja mengunjungi plaza tersebut. Baru nak pergi kali kedua, dah jadi bangunan kosong! Adakah ianya akan 'hidup' untuk kedua kalinya? Sama-sama kita nantikan..


Sebuah lagi pusat membeli belah yang lebih kurang sama tempoh operasinya seperti plaza tadi. Tapi 'kelebihannya' pula ialah menaranya terbengkalai. Bangunan tinggal bangunan sehingga ke hari ini. Lokasinya berdekatan dengan projek Gerbang Perdana Selatan.

JB Waterfront City Lot 1. Juga merupakan pusat membeli belah yang tidak menjadi. Terletak berhadapan dengan Selat Tebrau. Beropersi lebih kurang dua tahun lebih sahaja.

Jarak ketiga-tiga pusat membeli belah tadi lebih kurang 5 km antara satu sama lain. Ini hanyalah merupakan sebahagian pembangunan yang dijana dengan tujuan untuk meningkatkan ekonomi serta merancakkan industri pelancongan tetapi lihatlah sendiri betapa banyaknya pembangunan yang 'main-main' di Johor Bahru.


Projek perumahan terbengkalai yang terletak di Jalan Pedoman, Kg. Dato' Onn Johor Bahru. Projek yang menjadi 'gajah putih' ini pernah disiarkan oleh TV3 pada awal tahun ini. Apabila diajukan permasalahan ini kepada Ahli Parlimen Johor Bahru, Dato' Shahrir Samad beliau menjawab; "We will look into the matter". Jadi benarlah, beliau hanya look sahaja. Saya tidak pasti apakah dalam pelan SJER adanya projek perumahan tetapi paparan ini saya rungkaikan kepada rakyat umumnya untuk menunjukkan betapa kelam kelibut pembangunan yang berlaku di Johor Bahru. Kalau satu daerah sahaja sudah huru hara inikan pula pembangunan yang melibatkan kawasan yang besar. Saya bimbang Johor akan menjadi negeri 'yang tak siap'.

Paparan ini hanyalah gambaran yang terlalu sedikit untuk membayangkan derita yang perlu kami di Johor Bahru hadapi. Ini belum lagi saya menyentuh soal bangunan yang telah siap dibina tapi tidak digunakan yang banyak di sini, gejala sosial yang melampau dan banyak lagi. Saya meraikan pembangunan tetapi apa yang ada hari ini adalah pembangunan yang tidak terkawal.




 
posted by pemudaPASjb at 11:26 PM | Permalink | 1 comments
Friday, July 28, 2006
Yang Ini Kami Nak Dengar...Tapi Bagaimana Puterimu di SIS?
‘Jangan paksa kerajaan ambil tindakan’


KUALA LUMPUR 27 Julai – ‘‘Jangan paksa kerajaan ambil tindakan jika masih mahu teruskan forum agama,’’ tegas Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan jenis tindakan atau hukuman yang akan diambil.

Namun katanya, kerajaan pada masa yang sama tidak mahu terburu-buru untuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atau Akta Hasutan bagi mengatasi masalah perbincangan agama itu.

‘‘Saya tak nak terburu-buru sebut perkara (ISA) ini dulu. Memang semalam kita bermesyuarat (Kabinet) dan memutuskan jangan memaksa kerajaan mengambil tindakan,” katanya.

Bercakap pada sidang akhbar selepas merasmikan Sambutan Hari Pengguna Malaysia 2006 di Stadium Putra Bukit Jalil hari ini, beliau berkata apa yang penting ialah semua pihak memahami isu agama adalah satu perkara yang sangat sensitif.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada kerajaan akan mengenakan ISA kepada mereka yang meneruskan perbincangan agama terutamanya berkaitan Artikel 11 dalam Perlembagaan Negara.

(Petikan Utusan Malaysia Online, seksyen muka hadapan, 3 Rejab 1427/28 Julai 2006)
 
posted by pemudaPASjb at 9:22 AM | Permalink | 2 comments
Tuesday, July 25, 2006
Rileks Sekejap...
Oleh: alBanna jr

Ini bukan cerita dongeng. Kisah yang akan aku sampaikan pada kali ini adalah kisah benar. Tidak ada yang benar melainkan yang benar-benar belaka. Kisah ini ada kena mengena dengan mereka sama ada yang masih bernyawa atau pun telah meninggal dunia.

Kisah ini terjadi pada diriku beberapa bulan yang lalu. Aku telah menahan sebuah teksi yang di pandu oleh seorang cina. Kopiah putih yang dibeli daripada Pak hj Murshid (pengedar Harakah di JB) serta baju melayu hijau berkolar 'mandarin' menjadi uniformku pada masa itu.

Melihatkan kepada pakaianku yang seolah-olah nak pergi sembahyang (mengikut pemandu teksi itu) rupanya-rupanya telah menarik minat beliau untuk mengadakan satu sesi temuramah eksklusif denganku seperti eksklusifnya temuramah Siti Nurhaliza dan Dato' huruf yang sibuk nak kahwin itu adanya.Maka terjadilah perbualan ini...

Pemandu teksi (PT): Lu semayang punya olang ka?

Aku (A): Ya loo...

PT: Hali-hali mau semayang ka?

A: Mesti laa..ini tuhan yang suruh maa...

PT: Lu kalau mau semayang musti pegi 'itu' tempat ha? (masjid le tuu..)

A: Takda la bos! Kita orang Islam mana-mana mau semayang pun boleh. Senang. Bilik boleh, padang boleh...dalam kenderaan pun boleh. Kita punya tuhan satu tapi semua tempat dia ada.. Tapi kalau sembahyang ramai-ramai lagi bagus...(rasanya dah boleh tarbiyyah daahh..)

PT: Oooo...itu macam kaa..

Perbualan terhenti seketika kerana pemandu teksi itu sedang fokus menukar lorong sambil sibuk menoleh ke side mirror sebab nak potong treler...

PT: Tapi ha, wa manyak helan la..Lu olang semayang punya, hali-hali semayang punya, tapi apa pasal lamai olang Islam makan 'ssup' (sambil membuat aksi seperti menyuap makanan ke dalam mulut).

A: 'Ssup'? Apa tu?

PT: Alaa..itu lasuah laa..(RASUAH!!!)

A: Ooo...(tergamam...maunya tak tergamam!)

PT: Macam itu 'pulis' haa, itu batch "SAYA ANTI LASUAH" dia kasi pakai sajee..Kalau lu kena saman haa, lepas itu lu selok dia punya pocket, isi lima ploh linggit (RM 50) dia sennyyaapp tada buat apa-apa maa..telus (terus) kasi lu jalan.Haiyyaa!! (Aku pulak yang kena tarbiyyah!!)

A: (Sambil tersipu-sipu bengang)..Ya laa boosss!! Sembahyang, sembahyang jugaaakk..tapi sendiri pun mau kasi ingat maa..

Setelah itu aku terus mati akal nak 'umpan' dia..

Mahu, tak mahu kita kena telan apa yang pemandu teksi cina tu kata. Aku jadi malu bukan sebab aku ni seorang Muslim, bahkan kita kena bangga. Aku rasa you all (tiru bahasa budak-budak gedik di tv) tahu malu yang macam mana yang aku maksudkan. Waktu tu rasa macam nak turun je teksi tu, naik teksi lain.

Mungkin kisah yang aku ceritakan pada kali ini sedikit sebanyak dapat merungkai persoalan ini; "Kenapa sekarang susah sangat nak ajak orang kafir masuk Islam".

Semua dah maklum bahawa pedagang-pedagang arab yang berlabuh di Perairan Selat Melaka satu ketika dahulu untuk berdagang di situ telah menunjukkan sifat bahawa adilnya Islam. Mereka turun dari kapal dan terus mendirikan solat berjamaah. Kemudian, baru meniaga. Meniaga pulak bukan macam sekarang. Sembunyi gula lah, tipu lah, rasuah la..you all (lagi sekali) sambunglah sendiri. Tu belum masuk bab-bab lain lagi tu. Manakan tidak orang melayu yang hindu di Melaka masa tu terus masuk Islam.

Sekarang ni pulak bukan setakat orang kafir tak nak masuk Islam, bahkan lebih teruk lagi siap buat pertubuhan untuk lawan Islam!! Kumpulan Arikel 11 la, IFC la, Bar Council la, apa-apa laa..Sebab apa? You all (dan lagi) fikirlah sendiri....ISLAM: DULU, KINI & SELAMANYA
 
posted by pemudaPASjb at 7:14 AM | Permalink | 1 comments
Monday, July 24, 2006
Himpunan Umat Islam Membantah Forum Kumpulan Artikel 11 Di Johor Bahru Pada 22 Julai 2006
Oleh: Ibnu Ahmad

Hotel yang membuatkan Ummat Islam tidak 'selesa' membiarkan golongan sekular menyebar tohmah terhadap Islam

Dato' Dr Mahfodz Mohamad (Pesuruhjaya PAS Johor) diiringi Mazlan Aliman (Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat) ketika ditemuramah wartawan sebelum perarakan & perhimpunan bermula. Turut kelihatan Ustaz Abdullah Husin (Ketua Dewan Ulama' PAS Johor)

Ustaz Ridhuan Md Nor (Exco Dewan Pemuda PAS Pusat) turut hadir

Ummat Islam dari seluruh tanah air; Johor, Perak, Kuala Lumpur, P.Pinang, Terengganu, Kelantan, Negeri sembilan berkumpul sebelum memulakan perarakan ke Hotel Selesa

Golongan muslimat juga tidak ketinggalan menyatakan pendirian mereka

Sdr Aminuddin Ayub (Timb. Ketua Dewan Pemuda PAS Johor) sedang memberikan arahan kepada muslimin & muslimat sebelum berarak ke Hotel Selesa

Perarakan sepanjang Jalan Dato' Abdullah Tahir menuju ke Hotel Selesa diiringi dengan takbir, doa wehdah serta laungan slogan-slogan kecaman terhadap golongan sekular yang diketuai oleh Pesuruhjaya PAS Johor, Dr Mahfodz Mohamad. Berita Harian melaporkan 300 orang yang hadir. Sungguh ke? Gambar ini diambil dari angle & jarak yang berbeza-beza.Terpulang kalau ada yang nak percaya suratkahbar tersebut...

Ummat Islam dari seluruh semenanjung tanah air berhimpun di hadapan pintu masuk Hotel Selesa, Johor Bahru sambil dikawal ketat oleh pihak polis & FRU. Para pimpinan PAS, pimpinan badan-badan NGO serta wakil mahasiswa dan peguam memberikan ucapan-ucapan semangat kepada Ummat Islam yang hadir bahawa Ummat Islam tetap bersatu di dalam aqidah ini dan tidak sekali-kali berganjak daripada menyatakan bahawa "KAMI TETAP DENGAN ISLAM KAMI. DENGAN ROH DAN DARAH AKAN KAMI PERTAHANKANNYA. BATALKAN SEKARANG FORUM HARAM INI!!!" Alhamdulillah dengan kesatuan yang ditunjukkan forum yang sedang berjalan telah dihentikan lebih awal sebelum waktu yang telah ditetapkan...ALLAH SEBAIK-BAIK PERANCANG!!!


 
posted by pemudaPASjb at 10:40 AM | Permalink | 6 comments
Thursday, July 20, 2006
Murtad Yang Tiada Abu Bakar r.a Menghadapinya
Pada hari Selasa 18 Julai 2006 yang lalu rombongan daripada pimpinan PAS negeri Johor yang diketuai oleh Dato' Dr Mahfodz Mohammad selaku Pesuruhjaya PAS Johor serta kepimpinan PAS negeri Johor yang lain telah mengadakan sidang akhbar dan laporan polis serta memorandum kepada Menteri Besar Johor dan Pengarah Jabatan Agama Johor sebagai membantah kumpulan Artikel 11 yang dijadual akan mengadakan satu forum di Hotel Selesa, Johor Bahru pada 22 Julai 2006. Sila ke http://dppnjohor.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut.
Kami tidak berhasrat untuk menerangkan lebih lanjut siapakah mereka di sebalik kumpulan ini kerana telah banyak artikel yang telah memperjelaskannya selain maklumat yang panjang untuk dirungkai bersama. Namun ada beberapa perkara dan maklumat yang ingin kami sampaikan di dalam blog ini berkenaan dengan kumpulan tersebut.
Secara mudahnya, apa yang dapat difahami daripada kumpulan ini ialah; MENUNTUT SUPAYA ADANYA UNDANG-UNDANG YANG SAH, YANG TERMAKTUB DI DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA BAGI MENGIZINKAN BERLAKUNYA JENAYAH MURTAD !!! INI SANGAT MERBAHAYA KEPADA AQIDAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA!
Mereka yang bersekongkol menganggotai kumpulan tentera syaitan ini pula adalah:
1. All Woman Action Society (AWAM)
2. Bar Council Malaysia
3. Catholic Lawyer Society
4. Interfaith Spiritual Fellowship
5. Malaysian Civil Liberties Society, Protem Committee (MCLS)
6. Malaysian Consultative Council of Budhism, Christianity, Hinduism & Sikhism (MCCBCHS)
7. National Human Right Society (HAKAM)
8. Pure Life Society
9. Sister In Islam (SIS)
10. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)
11. Vivekananda Youth Movement, Seremban
12. Woman's Aid Organisation (WAO)
13. Women's Development Collective (WDC)
Bersama-samalah kita berjihad menentang mereka yang memusuhi Allah.
Ketika Islam berada di zaman awal kebangkitannya kita telah melihat bagaimana terlalu senang dan mudahnya untuk orang bukan Islam menganut Islam serta meninggalkan agama sebelumnya dengan begitu sahaja. Tetapi di penghujung usia dunia ini keadaan sebaliknya pula berlaku. Apakah puncanya?
Keadilan yang ditonjolkan oleh Islam terutamanya di era Rasulullah s.a.w memerintah Madinah dan seterusnya diikuti oleh Khulafa' arRasyideen, telah menjadikan mereka yang pada mulanya sangsi dan prejudis terhadap Islam berubah kepada 'abid yang tawadhu' dan bersedia memperjuangkannya. Pelaksanaan syariat yang menyeluruh berlandaskan roh ubudiyyah yang mantap telah menyusup ke dalam diri mereka. Laluan para pedagang-pedagang Islam yang dikenali sebagai 'laluan sutera' yang meliputi selatan Yaman sehingga ke salah sebuah daerah di China telah menyebabkan hampir keseluruhan umat manusia di kawasan tersebut menganut Islam. Tidak lain, ini disebabkan oleh keadilan yang dipancarkan oleh pedagang-pedagang tadi yang ikhlas berjuang demi Islam tercinta.
Patuh pada ketetapan Allah, amanah, jujur, melaksanakan kebaikan terhadap mereka yang ditindas, tiada diskriminasi, tiada kezaliman, tiada pilih kasih dalam menjatuhkan hukuman adalah sebahagian daripada sifat keadilan Islam yang merangkumi seluruh aspek kehidupan dunia dan akhirat.
Hari ini di manakah roh uluhiyyah? Di manakah roh ubudiyyah? Di manakah ketetapan-ketetapan Allah Rabbul Jaleel sehingga ada yang menyalak dan bertempik mempertikaikan di manakah keadilan Islam yang sering dilaung-laungkan sedangkan apakah yang mengatur kehidupan kita hari ini baik secara fardiyyah, keluarga, masyarakat dan negara menjurus ke arah keadilan Islam itu?
Mereka yang menyalak dan bertempik itu mungkin tidak sedar bahawa kekusutan yang ada pada mereka adalah kerana mereka tidak dapat merasai di manakah keadilan Islam itu. Ditambah pula dengan mencangkan bahawa kitalah negara Islam terbaik, contoh dan model terhadap negara lain dengan tidak menzahirkan keadilan yang dituntut menambahkan lagi kekeliruan yang ada terhadap mereka yang konon-konon tidak berpuas hati dengan Islam. Bermuhasabahlah!
Berdoalah agar gerak kerja syaitan mereka akan dapat dipatahkan dengan pertolongan daripada Yang Maha Kuasa mengatur segala-galanya...
InsyaAllah kami akan susuli dan memberikan input kepada anda tentang apa yang akan berlaku pada 22 Julai 2006 nanti..KAMI BANGGA DENGAN INDAHNYA ISLAM KAMI!!!
 
posted by pemudaPASjb at 8:16 PM | Permalink | 0 comments